Czy komputer jest w stanie uczynić nas lepszym grafikiem? Poprosiliśmy projektantów i ilustratorów, współpracujących z nami w ramach cyklu Lantre Pro, by opowiedzieli o tym, jak sprzęt Apple wpływa na ich wydajność, jak ekosystem zmienia ich workflow oraz za co najbardziej kochają produkty z jabłuszkiem.
Wiesz czym jest Próg Doherty’ego? To pojęcie, używane w terminologii UX, które mówi o tym, że wydajność rośnie, jeżeli komputer i użytkownik wchodzą ze sobą w interakcję poniżej 400 milisekund. Im bardziej przekraczany jest ten czas (im dłużej interfejs odpowiada użytkownikowi), tym dłużej zajmuje mu podjęcie decyzji jaką następną czynność wykonać, a tym samym działanie wymaga więcej energii i praca przestaje być tak płynna. W konsekwencji prowadzi to do spadku produktywności.
Jak to odnieść do codziennej pracy na sprzęcie, który używamy do projektowania czy rysowania? Czy w związku z tym możemy powiedzieć, że komputer jest w stanie uczynić nas lepszym projektantem lub grafikiem? Pewnie byłoby to na wyrost, ale z rozmów z twórcami i osobami z branży kreatywnej wiemy, że poziom motywacji oraz sama jakość pracy i zwinność ma ogromny wpływ na to, ile i z jakim efektem tworzymy.
Poprosiliśmy projektantów i ilustratorów, współpracujących z nami w ramach cyklu Lantre Pro, by opowiedzieli o tym, jak sprzęt Apple wpływa na ich wydajność, jak ekosystem zmienia ich workflow oraz za co najbardziej kochają produkty z jabłuszkiem. Do współpracy przy tym wpisie zaprosiliśmy:
- Polę Augustynowicz (zdjęcie po prawej), która na co dzień zajmuje się ilustracją wektorową, tworząc projekty dla wielu marek, nie tylko w Polsce.
- Magdę Chołaścińską, graphic designerkę i ilustratorkę, która w swoim niepowtarzalnym stylu rysuje ludzi i ich historie.
- Zuzę Gadomską, graphic designerkę i ilustratorkę, która poza projektami komercyjnymi oddaje się swojej pasji, jaką jest rysowanie architektury (zresztą architektką jest także z wykształcenia).
- Łukasza Drzycimskiego, który poza ilustracją i komercyjnym projektowaniem, rozwija obecnie drugą pasję, jaką jest sztuka tatuażu.
- Maćka Wolańskiego, dla którego ilustracja w klimacie sci-fi jest sposobem na opowiadanie historii. Rysuje z pasji, ale zawodowo również zajmuje się projektowaniem jako Head of Design w jednej z warszawskich agencji.
Pola, Magda, Zuza, Łukasz i Maciek w codziennej pracy łączą kilka sprzętów Apple. Większość korzysta z MacBooka Pro, iMaca oraz iPada Pro, ale też iPhone’a, który pomaga, np. przy tworzeniu dokumentacji foto lub zbieraniu inspiracji do kolejnych projektów.
Ekosystem, który wiele ułatwia
Co nasi twórcy najbardziej cenią w sprzęcie Apple? Jedną z najczęściej wymienianych zalet jest praca w tym ekosystemie. Wszystkie produkty świetnie ze sobą współpracują, przez co proces tworzenia jest łatwiejszy, szybszy i daje dużo wolności, która w pracy kreatywnej jest szczególnie cenna.
Zuza: Po przesiadce do środowiska Mac w całości (MacBook Pro, iPad oraz iPhone) mogę pracować nad jednym projektem na wszystkich trzech urządzeniach jednocześnie i ta praca jest bardzo płynna. Nigdy wcześniej nie doświadczyłam takiej kompatybilności pomiędzy sprzętami.
Magda (zdjęcie po lewej): Mogę bez problemu przeskakiwać między sprzętami. Pracując nad jedną ilustracją, mogę wspierać się różnorodnym oprogramowaniem, korzystając z różnych sprzętów jednocześnie, co bardzo wspiera moją kreatywność.
Poza samym procesem tworzenia, który może odbywać się na kilku sprzętach jednocześnie, narzędzia Apple mają wiele aplikacji i funkcji, które usprawniają codzienny workflow. Airdrop, dzięki któremu w szybki i łatwy sposób można sobie przesłać pliki między urządzeniami, opcja współdzielenia ekranu np. iPada z MacBookiem, gdy potrzebujemy więcej roboczej przestrzeni czy choćby możliwość odebrania rozmowy czy wiadomości sms na każdym urządzeniu, co ułatwia pracę z klientem. A to tylko wycinek możliwości, jakie daje praca w ekosystemie Apple.
fot. Ada Brożek
Design i interfejs, które robią różnicę
Każdy z nas lubi otaczać się ładnymi rzeczami, prawda? Dla ludzi z branży kreatywnej jest to szczególnie istotne. Dlatego, także nasi dzisiejsi bohaterowie wymieniają design produktów Apple jako ten czynnik, który sprawia, że praca na tym sprzęcie jest po prostu przyjemna.
Maciek: Produkty Apple pokochałem przede wszystkim za ich stabilny i intuicyjny system. Mam poczucie, że ten sprzęt był projektowany przez użytkowników dla użytkowników. To przywiązanie do detali sprawia, że to dobre produkty.
Zuza: Pracując z ilustracją cyfrową, spędzam z tym sprzętem bardzo dużo czasu i nie ukrywam, że jego estetyka, design, jak i interface systemu, są dla mnie bardzo ważne - najzwyczajniej w świecie lubię otaczać się pięknymi przedmiotami :)
Łukasz: Wszystko działa bardzo intuicyjnie i widać, że w każdym, nawet najmniejszym detalu, twórcy mieli na względzie dobro użytkownika – wygodę, ergonomię pracy czy zwykłą przyjemność z korzystania z produktów Apple.
Magda: Jestem ogromną fanką tego sprzętu i dla mnie produkty Apple mają kilka ogromnych zalet, bez których już nie wyobrażam sobie mojej pracy. Wymieniłabym wśród nich wsparcie najnowszych technologii, intuicyjność i oczywiście piękny design. Osobiście zwracam na to uwagę, bo większą część dnia spędzam pracując. Jest to o wiele przyjemniejsze, kiedy obcuję z pięknie zaprojektowanymi sprzętami :)
Pola: Cenię sprzęt Apple za design i cały interfejs. Nie wyobrażam sobie teraz pracy bez tych komputerów. Dużym atutem jest, powiedziałabym, lekkość pracy – wcześniej projektowałam na innym sprzęcie i mimo, że pliki wektorowe nie są duże, to jednak tę różnicę w jakości pracy po prostu czuć.
Produkty Apple to nie tylko wygląd, ale i jakość wykonania. Obudowy produkowane są z wysokiej jakości aluminium, co gwarantuje trwałość i solidność - służą wiele lat, nie tracąc świetnego wyglądu. To również aspekt ważny dla projektantów, na co szczególną uwagę, zwróciła Zuza: „Mój poprzedni Macbook przetrwał ze mną tak wiele! Ponad 8 lat ciężkiego tyrania na dwóch uczelniach, setki projektów i zarwanych nocek, trasy w torbach nie zawsze przeznaczonych do transportu komputera… ;) Macbook nie jęknął ani razu i nigdy mnie nie zawiódł. Każdy ze sprzętów Apple, który używam, eksploatuję bardzo mocno, a one dzielnie to znoszą.”
Dodatkowa moc w tworzeniu
Ekosystem i design to nie jedyne zalety, jakie wymieniają projektanci. Ważna dla nich jest także wydajność urządzeń. Jak przyznaje Łukasz, to potężna moc w pięknym opakowaniu, Maciek (zdjęcie po lewej) docenia ten sprzęt za niezawodność i stabilność, z kolei Zuza ma wrażenie, że „programy i aplikacje dedykowane projektantom są lepiej "dźwigane" przez system MacOS.”
Na moc i wydajność wpływa też architektura produktów Apple. Czipy M1 i M2, stosowane obecnie w tych urządzeniach, są tak zbudowane, że procesor graficzny, procesor centralny i pamięć RAM są zintegrowane w tym samym układzie SoC, co umożliwia szybką wymianę informacji między nimi oraz efektywne współdzielenie pamięci RAM – tak istotnej, by sprawnie pracować np. nad wizualizacjami 3D czy dużymi plikami z obrazem lub wideo. Do tego szybkie dyski SSD, które gwarantują płynną pracę.
Nie dziwię się, że projektanci chętnie wybierają Apple.
Sprzęt Apple jest chętnie wybierany przez projektantów, ilustratorów czy po prostu twórców z różnych branż. Świetnie działający ekosystem, design i wydajność to niewątpliwie te zalety, na które nasi bohaterowie zwrócili szczególną uwagę.
Łukasz: Moim zdaniem Apple to marka, która szanuje twórców, a branża kreatywna jest integralną częścią jej DNA. To naturalne, że przyciągają mnie produkty, które zdają się być zaprojektowane z myślą o moich potrzebach i pobudzają mnie kreatywnie.
Magda: Myślę, że projektanci i ilustratorzy jako grupa osób kreatywnych, ciągle szukają nowych form wyrazu. Tu pojawiają się możliwości, które daje sztuka cyfrowa. Sprzęt Apple zdecydowanie wspiera te działania, nie ograniczając użytkownika blokadami technicznymi. Daje to ogromne pole do budowania swojego własnego, oryginalnego języka, w przyjemny, twórczy i nowatorski sposób.
Lantre Pro – o twórcach dla twórców
Lantre Pro to cykl stworzony z myślą o profesjonalistach i artystach, którzy na co dzień zajmują się tworzeniem, wykorzystując do tego sprzęt Apple. Codziennie rozmawiamy z twórcami - czy to kodu, stron www, czy też koncepcji kreatywnych, strategii, projektów architektonicznych, grafik, ilustracji, filmów lub zdjęć – i staramy się im pomóc w wyborze sprzętu, który odpowie ich potrzebom.
W ramach cyklu Lantre Pro chcemy iść o krok dalej – pokazywać tę pracę, bliżej Was poznawać, lepiej rozumieć i inspirować. Ale też szukać pomysłów na współpracę, jak choćby działania z dzisiejszymi bohaterami, którzy poza współtworzeniem tego wpisu, zaprojektowali specjalnie dla nas ilustracje, będące interpretacją ich miłości do sprzętów Apple. Projekty Poli, Łukasza i Magdy znajdziecie m.in. na naszym Instagramie.
Ugryźmy to razem!
Masz pomysł na współpracę, a może chcesz podzielić się swoją pracą lub historią z Apple w tle? Napisz do nas i zróbmy coś razem!
fot. Ada Brożek